תזרים המזומנים בעסק מעניק איתנות פיננסית ומאפשר התנהלות יום־יומית תקינה ואפשרות צמיחה. עסקים קמעונאים המבוססים על שיווק מוצרים ללקוח סופי זקוקים באופן שוטף להכנסות כדי להמשיך ולרכוש מלאי, לשלם חשבונות, משכורות ומיסים. במאמר זה נדון בהרחבה בתכנון הפיננסי לאורך השנה שיכול לסייע בשמירה על תזרים מזומנים תקין גם בתקופות מאתגרות.
השנה הראשונה לפעילות העסק
השנה הראשונה לפעילותו של עסק קמעונאי היא הקשה ביותר בדרך כלל. הוא נאלץ להשקיע בשכירות או רכישה של המקום שבו פועלת החנות, בהזמנה של מדפים, קופות, ציוד משרדי וכמובן כמות גדולה של מלאי למילוי כל המדפים הללו. מרבית בעלי העסקים מתחילים עם הלוואה או הון עצמי גבוה, ולאחר מכן מתבססים על המכירות השוטפות. אך קצב המכירות עשוי להשתנות לאורך השנה.
תקופת החגים בישראל נחשבת לרווחית עבור קמעונאים רבים, במיוחד בתחומים כמו מזון, הלבשה ומתנות. אך, לאחר החגים עשויים להיות חודשים שבהם הכנסות העסק יהיו נמוכות באופן משמעותי. חשוב להתכונן מראש לתקופה הזו מבחינה תזרימית.
הלוואה לעסק
כדאי לעסק להיערך מראש לתקופות שבהן רמת ההכנסות יורדת באמצעות קבלת הלוואה המתאימה ליכולת ההחזר. הלוואה זו תאפשר לרכוש מלאי נוסף, להשקיע בפרסום העסק ואף לייעל ולשדרג את המערכות הטכנולוגיות הקיימות בו כמו מצלמות אבטחה, קופות, שעון נוכחות דיגיטלי ועוד.
ההלוואה אינה חייבת להיות ממקור בנקאי ולהשפיע על האובליגו של העסק. ניתן לקבל הלוואה חוץ בנקאית בתנאים טובים ולהחזיר אותה לאורך זמן. כדאי לדעת גם כי אם משתמשים בהלוואה לרכישה של מלאי כדאי לרכוש אותו בכמות גדולה. נסביר נושא זה בהרחבה.
רכישת מלאי בכמות גבוהה מוזילה את מחירו
ספקים סיטונאים המשווקים מלאי לחנויות קמעונאיות מתמחרים את המוצרים בהתאם לכמות הנרכשת בכול הזמנה. זו הסיבה שבעטיה רשתות שיווק גדולות יכולות להציע מחירים נמוכים יותר ללקוח. השקעה במלאי לעסק בכמות גדולה יותר יכולה להפחית את מחירו בשיעור ניכר ולאפשר לעסק להציע את המוצר במחיר זול יותר ללקוחות או למכור באותו המחיר ולהגדיל את הרווח בין העלות לתג המחיר לצרכן.
לאורך השנה החיסכון בעלות המלאי עשוי להגיע לסכומים של אלפי שקלים בכול חודש, המתבטא בהכנסות של כול קופה רושמת בחנות. לכן, כדאי מאוד להשתמש בהלוואה כדי להתמקח עם הספקים על מחיר נמוך יותר בהתאם ליכולת הקנייה של העסק.
לסיכום, תזרים מזומנים שוטף הוא חלק מהותי בהצלחתו של כול עסק ובמיוחד עסק קמעונאי שנמצא בתחילת הדרך. תכנון פיננסי נכון והתייעלות של העסק, יכולים לסייע לו לצמוח בהדרגה ולהגיע לאיתנות כלכלית. אם עד היום נמנעתם מהלוואות בשל חוסר הרצון להתמודד עם השאלות של פקידי הבנק, כדאי להכיר את האפשרות המועדפת של קבלת מימון חוץ־בנקאי מחברה מנוסה ואמינה. הלוואה זו תוכל לסייע לייצב את העסק ולהובילו להצלחה עתידית.